Polaris

Igår bakade jag en kaka som är en av dom godaste som finns, och ett stort plustecken är att den räcker i oändlighet, nämligen after eight kaka.
Jag såg ett special pris på efter eight, och då tänker kanske dödliga vanliga människor att det borde man köpa och bunkra upp för julen för ingen kan ju säga nej till after eight och det är alltid fint att ha till hands. Men jag tänker, att nu banne mig ska jag ta tillfället i akt och bunkra upp med lite extra fett inför julen, vem vet - det kanske blir lite mat i år?

Ingredienser :

200 g mörk choklad
200 g smör eller margarin
3 ägg
2 ½ dl strösocker
3 dl vetemjöl

Chokladglasyren ;

25 g margarin eller smör
1 dl vispgrädde
20 plattor after eight plattor ( ja, jag proppar ned ungefär så mycket som jag tycker känns bra, minst 27! )

1. Ugnen ska vara på 175 grader
2. Smörj en form, med en löstagbar kant.
3. Bryt chokladen i bitar och smält den tillsammans med matfettet i en kastrull på svag värme. Rör om då och då.
4. Vispa ägg och socker poröst. Rör ner mjölet i äggsmeten. Tillsätt den smälta chokladblandningen och rör till en jämn smet. Häll smeten i formen.
5. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Kakan ska inte vara helt genomgräddad.
6. Låt kakan svalna något innan kanten på formen lossas. Låt kakan bli kall.
7. Blanda matfett, grädde och after eight till chokladglasyren i en kastrull. Smält på svag värme under omrörning. Låt blandningen kallna och bli tjockflytande.
8. Bred glasyren jämnt över kakan och låt den stelna i kylskåp.

Tadda!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oxx

Always one foot on the ground

RSS 2.0