Not for real



Förra Torsdagen hoppade jag in i bilen det snabbaste jag kunde efter jobbet enbart för att skynda mig till burken, varför? För att hinna titta på dokumentär inifrån - Ingen riktig våldtäkt.
Jag vet att det är överallt, nästan alla känner någon som har blivit våldtagen eller blivit utsatt för någonting som de inte känner sig bekväma med och jag vet, att det berör.

För något år sedan fick jag låna en bok av en vän som handlade om hur en åklagare tar upp exempel efter exempel hur tjejer döms efter en våldtäkt, och efter ju fler sidor jag matade mig igenom förstod jag hur liten chans de har, vi har. Allting vinklades tillbaka mot tjejen igen, det kändes som att det inte fanns någon stor chans för tjejen överhuvudtaget för att få rätsida på målen, det känns så troligt hjälplöst.

Det är klart jag blir arg, och rädd. Trots det är det ju intressant, varför skulle jag annars frivilligt mata mig med dess information? Det är samma med länken nedan, dokumentären,det är inte rätt - men otroligt viktigt att ta upp.
Jag går inte omkring och är rädd i samhället, eller på kvällen, men trots det så är det skrämmande enkelt att tänka tusen tankar om människor i min omgivning som jag bryr mig om, det är ett liv som förstörs, och jag som står utanför har ingenting att komma med. Jag önskar att det vore enkelt att bevisa, eller nej, mycket bättre - jag önskar att det aldrig sker, varför i guds låda sker det så ofta?

Tillträdet till din egen kropp, det är viktigt att bevara, det är vår kropp, ingen annans. OM vi inte vill dela med oss.



http://svtplay.se/v/2797761/dokument_inifran/ingen_riktig_valdtakt


Kommentarer
Andrea

Boken du lånade, kommer du ihåg vad den heter? Skulle vilja läsa den jag med!

2012-05-16 @ 12:42:02
URL: http://andrealarsson.blogspot.com
evelou

Det värsta är ju just att det inte är någon främling ute på gatan, utan de vanligaste fallen är en pojkvän, en vän, på en fest eller någon annan i ens närhet. Sedan tyckte jag att det var så sorgligt att titta på dokumentären och höra barnen prata om lärarna på det viset dom gjorde. Deras uppfattning om att lärarna inte ser, inte hör, inte bryr sig. Man blir liksom rädd för yrket som snart ska komma, tänk om man själv vandrar omkring i korridoren utan att se vad som händer där under ytan? Tänk om man själv är den där läraren dom pratar om som "inte ser någonting"? Nej, usch.

2012-05-16 @ 13:04:04
URL: http://evelou.blogg.se/
Jennifer

Andrea - Jag ska försöka ta reda på det, den är verkligen läsvärd!



Och förresten, tack för hälsningen vid min &idas lunch, du skulle ha varit med! (:

2012-05-17 @ 13:31:41
URL: http://oxx.blogg.se/
Jennifer

Eller hur?! Det är så hemskt, det är då när tjejerna litar på pojkvännen eller någonting, släpper till och då händer det, hur ska dom någonsin lita på någon efter det?



Att läraren dessutom hade sagt att hon inte skulle ta upp det för att skolan skulle åka ut för det, vad är det för fel på människorna? jag blir rädd.

Men saknar dig! hahahaha påtalomingenting

2012-05-17 @ 13:33:07
URL: http://oxx.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oxx

Always one foot on the ground

RSS 2.0